maandag 25 april 2016

achterblijven






overblijven

Je ziet het al aankomen; binnen vijf jaar zijn fietsers zonder aandrijving achterblijvers. Het begon met hartpatiënten en andere krakkemikkigen. Daarna kwam de grijze horde. Nu is de schooljeugd al aan de beurt. Gemiddelde prijs: 1.800 euro. Gemiddelde levensduur: drie tot zes jaar (aard en gebruik van de accu zorgen voor grote verschillen). Reken maar uit!

Een ouder echtpaar komt aan bij Halte Assel. De zaak is nog net niet open. De klank van metalen asbakken, die op de terrastafeltjes worden gezet, klinkt bekend. Voor een kop koffie en een stukje appeltaart mogen ik en de man en vrouw alvast gaan zitten. Het zijn fruittelers uit Geldermalsen. Ze werken met prettige Polen, die niet drinken. We hebben het over ouderdom.
“De jeugd zal niet oud worden,” zegt de vrouw opeens.
“Waarom niet,” vraag ik verbaasd.
“Hoe ze leven, dat kan toch niet.” zegt ze.
Ik probeer uit te vissen wat dat beketekent en zeg dan: Volgens onderzoeken blijkt dat de jeugd juist steeds gezonder leeft als het gaat om drank, drugs en seks.” Of ik geloofd wordt, weet ik niet. Onderzoeken zijn een ding. “Ik zie het toch zelf,” een andere en veel gangbaarder benadering. Bovendien voeg ik er - waarschijnlijk niet tot mijn voordeel - aan toe dat de jeugd van mij wel wat minder braaf mag.
Bij het weggaan breng ik even de kopjes en appeltaartbordjes naar binnen. “Moet dat dan,” vraagt de vrouw. “Nee dat vind ik vriendelijk.” Wat zíj van die vreemde Amsterdammer vonden weet ik niet. Ik vond het een leuk gesprek.

Ga er maar aan staan: ouder worden; partner verliezen; nieuwe vinden; hoofd langzaam veliezen; goede humeur behouden; tweede partner weg, omdat het te ingwikkeld wordt. De dreun die je dan krijgt bij het verlies aan veerkracht. Hoeveel van dit soort verhalen zijn er in Nederland? Hoeveel overbelaste mantelzorgers krijgen deze emotionele problemen in hun schoot geworpen? Die kinderen van negentigjarigen zijn vaak zelf al ver in de zestig.

De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.




Geen opmerkingen: