zondag 31 mei 2015

Getormenteerd




anders


“Je moet er niet vanuit gaan dat alle mensen in de wereld denken als Nederlanders. Ook mensen die hierheen komen blijven (nog lang) denken zoals ze opgegroeid zijn,” zegt een vrouw tegen me. Zelf heeft ze haar achtergrond in Zuidelijk-Afrika. Ze leerde op het ritselen van een slang te letten, want dat kan gevaar betekenen. In Nederland neemt ze die ervaring mee als ze in het bos loopt. Het is een voorbeeld uit velen die maken dat ze anders in het leven staat.

Deze week gebruikte ik een paar keer het gezegde over de kool die het sop niet waard zou zijn. Toch blijft het betreffende voorval bij me hangen. Iemand had bezwaar tegen palestijnse vlaggen bij een demonstratie tegen wapengigant Airbus. Nu ben ik zelf ook niet van de vlag. Vermoedelijk wisten de Nederlandse vlaggendragers niet eens wat Airbus Defence & Space met Israël van doen heeft, maar die vlag is een uiting van zelfbeschikking waar de de Palestijnen recht op hebben en dat ze onthouden wordt. Een recht dat buiten het op dit vlak getormenteerde Nederland en zeker buiten West-Europa en Noord-Amerika op zeer brede steun kan rekenen.

Als ik bij het strand zit te wachten op een espresso die toch nog komt, zie ik een man met vlieger voorbij zeilen en een helikopter ronken. De Airbus directie voorspelde een groei van de helikopterverkopen. Of ik daar blij mee moet zijn? Het is een ontwikkeling die niet te keren lijkt.

ROEPING

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.

Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.

Door Gerard Reve, uit de bundel Een Eigen Huis,(Amsterdam: Manteau, 1979)

Ik kreeg dit gedicht deze week toegestuurd. Om even bij stil te staan; als activist in hart-en-nieren met vorden en spandoeken op straat. Dat je even weet hoe het ook zit.


Je kan de foto's aanklikken voor een grotere versie ervan.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Met die kool zit het wel goed. Veel Nederlanders nemen zichzelf tot norm in de wereld, dat hebben ze met de Britten gemeen. Die mevrouw uit Zuid Afrika is misschien nog niet voorzichtig genoeg: slangen leven in NL in de stad.

Mooi werk weer, Mr. Zandkasteel!

martin zei

Je komt het wel veel tegen inderdaad, dat men de Nederlander - en ik denk dan steeds, ho ik denk er net anders over - tot norm maakt. Maar zouden Hutu's, Surinamers, Birmezen dat niet hebben? Misschien heeft het iets met kolonialisme te maken. Ook onze fijne geschiedenis in WOII speelt in visies rond Israël/Palestina een rol. Over die stadslangen had ze ook een verhaal. Na 15 jaar Nederland had ze daar al wat ervaring mee.