vrijdag 22 februari 2013

paaltje


Huh wat is dat nu? Een paaltje met Amsterdam erop. Ik ben net Radiozend- en ontvangstation Nora bij Noordwijk gepasseerd. De hoge mast zie je al van verre. Ik moet er vaak denken aan de majoor operationele dienst waar ik mee voer op een fregat. Hij had er een tijd gezeten en kon smakelijk vertellen over de ideale zomerplaatsing vlak naast een strandopgang.

Voordat ik het weet ben ik alweer een paar paaltjes voorbij. Even komt er niets meer. Dan staat er weer een. Ik herken het aan de vorm. De tekst staat op de achterkant. Gewoon de grond ingejast zonder op te letten. 'G.W. Amsterdam'. Dat is de tekst. Zal wel iets met water te maken hebben.

Thuis zoek ik het op. Het gebied heet De Blink. Een bijzonder natuurgebied, omdat er spontane stuifduinen zijn en er decennia lang nauwelijks beheer heeft plaats gevonden. Er leven zandhagedissen en andere bijzonder soorten, ook van de rode lijst (broedvogels, planten, mossen en paddestoelen).

Beheerders zijn: Stichting het Zuid-Hollands Landschap, Staatsbosbeheer, Ministerie van Defensie. En ja hoor ook het Waterleidingbedrijf Gemeente Amsterdam. Dat is een eindje uit de buurt. Vreemd dat ik het nooit eerder zag. Zo levert iedere tocht wel weer iets op.

Geen opmerkingen: