zaterdag 5 februari 2011

Drinkwater voor mens en dier


Eerst vul ik mijn waterflesje bij de kraan en drink iets. Onder de wasbak zijn bakken waarin water stroomt voor de dieren. Het doet me aan vakantie denken.
“Zoekt u iets?,” een man hangt uit het open raampje van zijn pick-up
“Nee ik wil en paar foto’s maken van dit huis. Iedere keer als ik er langs fiets denk ik wat prachtig.” Ik meen het en probeer hem tegelijkertijd goed te stemmen. Je weet immers maar nooit hoe een koe een haas vangt.

“O ik ben de bewoner,”
reageert de zestiger.
“Het is ouder dan de polder, niet,” vraag ik, omdat iemand me eens vertelde dat de polder van rond de voorlaatste eeuwwisseling stamde en het huis is duidelijk ouder.
“Nee in de stukken staat dat het bij de bouw zo hoog moest zijn dat je er uit het huis over de polder heen kon kijken.”
“O ja, dan moet er al een polder zijn geweest.”
Hij vervolgt: “Het huis was van de hoogheemraad. Het stamt ongeveer uit 1780.* De schuur is vermoedelijk nog ouder.”
Hoe meer hij vertelt, des te gemakkelijker het schrijven van een stukje bij de foto’s (veel had ik nog niet kunnen vinden op het internet).

“Nu ga ik snel nog wat boodschappen doen. Via het overpad op de dijk kunt u nog aan de achterkant van het huis kijken.”
Weg reed hij. Eerst loop ik door zijn achtertuin - er waren van die handige overstapjes gemaakt - over de dijk langs het huis.

Daarna ga ik langs het gemaal dat niet verweg ligt om te kijken wanneer het is gebouwd. Het staat op de gevel en op een gevelsteen, sinds 1892.maalt dit gemaal de polder droog.

* In de welstandsnota juli 2004 van de gemeente Muiden staat dat het stamt uit het tweede kwart van de 19e eeuw.

2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Ja, heel mooi ! Ik wist dat je er iets over geschreven had, maar dacht dat dat met het VK-blog verdwenen was...

martin zei

Hij was daar mooier. In het begin kreeg ik mijn plaatjes niet goed online.