vrijdag 9 september 2016

Droom


keus

Gisteren ging ik naar De droom van de non Wilfsit. Het is een reis door 1000 jaar Nederlandse muziekgeschiedenis. Uit die bijzonder rampzalige jaren in negenhonderdzoveel naar nu het zoveel beter is. Uitvoering: Guus Janssen (compositie, orgel, piano synthesizer), Greetje Bijma (zang), Wolter Wierbos (trombone) en Charlie-Chan Dagelet (cello). Egmond passeer ik vaak, maar het mirakel van de Adelbertusput aldaar kende ik toch nog niet en ik wist ook niet dat een hele Pettense kerk met 400 mensen de zee inspoelde. Zo kreeg ik ook nog wat Noord-Hollandse geschiedenis mee. De trombone was geweldig, het orgel indrukwekkend, de cello vlamde, de stem herkenbaar mooi, maar de voorstelling werd gesmoord door de onbedoelde tuimeling. De net onthoofde Graaf van Egmond (Teo Joling) viel van het podium.

Het werd De Droom pas na een keus. Dansvoorstelling Fractus van Sidi Larbi Cherkaoui staat ook op Amsterdamse planken. Het thema van Fractus intrigeert: de breuk die nodig is om te creëren. Zijn choreografieën zijn overweldigend. Maar een goedkope stoel kost €32,50. De woorden van Chomsky uit de voorstelling krijgen door die prijs een extra dimensie. Werk disciplineert, maar niet voldoende verdienen maakt kennisnemen van zijn subversieve gedachten via deze dansvoorstelling te duur voor mij.





 
De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Pijnlijk dat Chomsky nu voor de rijken is, zoals echt voedsel en goede muziek. Ik had graag ook De Droom gezien. Wolter Wierbos heb ik pas in een andere, minder gelukkige, samenstelling horen spelen. Mooi dat je nu het mirakel van Egmond kent. Ik heb daar als kind gewoond (65-73), een bepalende periode in mijn leven.

martin zei

Zijn laatste boek koop je voor nog geen 14 €. Maar als een choreograaf zijn teksten gebruikt betaal je natuurlijk ook voor het grote team dat de dans op de planken brengt.

De spelers kregen de ruimte. Bij Wierbos werd een mooie vinding gebruikt. Uit de put kwam als een echo een trombone terug, alsof het om een duet tussen twee trombonnes ging. Het moderne sample uit een mirakelput.