vrijdag 22 maart 2013

Zweepslagen op de Maldiven




Facebook verdooft niet altijd de geest. Vanmorgen las ik over een actie van AVAAZ om met een miljoen mensen een petitie te tekenen om de president van de Maldiven te dwingen een wet af te schaffen die seks voor het huwelijk verbied en overtreding daarvan bestraft met zweepslagen in het openbaar. Die straf is onderdeel van de sharia wetgeving.


Als hij de wet niet afschaft dan zal AVAAZ in reisbladen een smeercampagne beginnen tot hij toegeeft. Het berichtje dat ik lees op de Facebook pagina van Nicolette Besemer zit in mijn hoofd als ik over de Veluwe fiets. Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden.

De Maldiven zijn een groep atollen midden in de Indische Oceaan waar nog geen vierhonderdduizend mensen wonen.De Maldiven zitten qua inkomen per inwoner op plaats +/- 90 van de wereldranglijst. Voor een afgelegen archipel niet slecht, maar gezien de kleine bevolking en de vele toeristen een koud kunstje. Dat inkomen wordt bovendien steeds eerlijker verdeeld. Rijken gaan minder verdienen en armen verhoudings gewijs meer.

Terug naar mijn twijfel over de actie van AVAAZ. Amnesty heeft een onderzoeker op de Maldiven en heeft ook ook een petitie online.  Abbas Faiz, de AI-onderzoeker verwoord wat hij denkt dat nodig is. De president heeft de zweepslagen drie weken geleden afgekeurd, maar is in overleg met het ministerie van Islamitsche zaken dat hem niet wil volgen. Er is dus tegelijk ruimte en alsook druk nodig. Mogelijk ook AVAAZ-druk.

Wat vinden organsaties op de Maldiven zelf? M.n. vrouwenorganisaties. Die zijn er als je daar even aan had getwijfeld: “We do plan to continue arranging holidays to the Maldives, not least as staying away simply loses us our voice – it is better to stay engaged and continue to express our concerns. Concerns that will hopefully assist in producing a better local law for the protection of women.”

Wat me stoorde weet ik nu wel. Op de site van AVAAZ krijg ik weinig informatie. Je gaat een miljoen mensen onder een petitie krijgen, daarmee zamel je geld in en dan ga je van buiten, zonder veel kennis van de omstandigheden, een email bombardement organiseren en een smeercampagne tegen de toeristen business.

Het zal wel werken om zo een klein landje om te krijgen, maar mij lijkt een aanpak die vrouwenorganisaties ter plekke steunt te verkiezen. Bovendien heeft iedereen last van deze werkwijze. Het hele land draait op die inkomsten. Het gaat me dus vooral om de wijze waarop. Die vind ik verkeerd. Het doel dat er op gericht is dergelijke wetten en geselingen uit te bannen is prima. Dat staat buiten kijf.

Geen opmerkingen: