woensdag 1 juni 2011

Twee turven

“Ja jij moet ook altijd anders.” Het kwam eruit met venijn. De oorzaak was dat ik reageerde op háár opmerking over míjn dierbaarste stoel. Ze vond het “een belachelijk ding; zonder kraak, zonder smaak.”
“Die kraak en zmaak zitten er anders dik in,” antwoordde ik met overdreven nadruk op de z'ten en k's.
Mijn zus kon er niet om lachen, maar gooide eruit wat blijkbaar hoog zat.

“Weet je wat ook zo fijn is? Hij is stevig genoeg en goed gevormd om mee het ijs op te nemen. Nu al jarenlang,” had ik nog willen zeggen. Maar dat slikte ik in. Ongetwijfeld zou dat hebben geleid tot opmerkingen over de scheve en alleengaande schaatsen waarmee ik door het leven ben gegaan. Ik zou weer hebben moeten uitleggen dat alleen niet persé eenzaam is en niet alleen de gearmde wals op het ijs prettig is, maar ook het af en toe uit de band springen.

De stoel kreeg ik als kind. Bij een vriendinnetje thuis kochten ze vier stoelen in de vorm van een Z of K als je wilt. Zigzagstoelen noemde zij die. Prachtig vond ik ze en dat liet ik blijkbaar uit mijn ogen stralen. De ontwerper – die ze zelf kwam brengen – vroeg me of ik er ook een zou willen. “Zij,” reageerde de moeder, “zo hoog als twee turven, maar altijd het hoogste woord en met blijkbaar evenveel recht van spreken als wij. Zij ...” Daar viel ze stil.

Een maand later: “Dit is de eenentwintigste: speciaal voor jou! Even hoog als die vier, maar toch in jouw maat.” Mijn vader haalt hem op en vraagt zich hardop af of je daar de kachel op kan stoken. Mijn moeder wil hem niet in de kamer, maar het is mijn schat gebleven al die jaren. Ik ken mijn plaats, maar niet ten koste van mijzelf en dat heeft me meer opgeleverd dan plaatselijke koek-en-zopie. Die stoel is meer dan een stoel.

“Achter die stoel kan ik zien hoe mooi jullie zwieren en walsen over 't ijs,” zeg ik om de kou uit de lucht te halen.


Als antwoord op een oproep een blog te maken bij bovenstaande tekening: Schaatsen, uit: "Beppe Maaike's ondraaglijke vertellingen", Barbara Jansma

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig Martin!!

Soli zei

Mooi,de scheve en alleenstaande schaatsen en meer om er uit te pikken als laagjes en ook dat je die stoel in het middelpunt hebt gezet. Hij valt op in een verder ouderwets aandoende prent.
Heel graag gelezen, Martin.

martin zei

Barbara bedankt ook voor dit initiatief.

Kiezels fijn dat je dat zegt over die laagjes. Ik wist niet of dat werkte.

Sander Miervet zei

Mooi stukje ProZa. Veel moeilijker als poeZie, voor mij tenminste. Al moet ik zeggen dat ik moeite heb ergens een K te onderscheiden.

Vriendelijke groet,
Sander Miervet

martin zei

Sander moeilijk is het om niet te schrijven. Ik heb weinig gevoel voor metrum dat maakt dat mijn gedichten niet snel lopen. Bovendien denk ik dat ze ergens over moeten gaan en dat heeft weer tot gevolg dat ik verstrikt raak in mijn eigen denken en niemand het meer begrijpt. Laat mij maar een verhaaltje schrijven, maar de gedichten zijn inderdaad in de meerderheid.

svara zei

jij moet altijd anders....
alleengaand door het leven gaan.....
Zij.....

dat maakt haar zo krachtig!!
en dat heb jij goed neergezet
een paar keer graag gelezen

hartelijke groet

bert deben zei

je maakte er een nostalgisch verhaal van met veel gevoel voor dé stoel !

Anoniem zei

kou uit de lucht halen
dat blijft hangen....
mooi passend in de stijl van de prent

hennie van ee

martin zei

svara en breekbaar ook alles doen met die power. Anderen gaan lachen als je hopla achter je stoel ...

Bert schaatsen: ik vind er ook niets aan en dan zoek je wat anders.

hennie Ik wilde het ook wel wat naar nu halen, met heel andere temeperaturen.

Anoniem zei

En ondertussen doet de dame haar eigen ding en zit nergens mee. Al heeft ze die stoel in de houtgreep. Haar ding.

Anoniem zei

niet alleen zitten is werken (uitleg bij de blauw-rode stoel), maar schaatsen ook! Mooi verhaal, het lijkt een persoonlijk verhaal.

martin zei

babara jij kent haar van begin tot af.

jankrosenbrink Mooi dat het zo lijkt, maar of die blauw-rode stoel ook geschikt is voor het ijs, dat weet ik niet.

Anoniem zei

niet alleen scheef en alleengaand maar ook zelfverzekerd, die schaats

Anoniem zei

niet alleen scheef en alleengaand, maar ook zelfverzekerd

Anoniem zei

uitkomen voor scheve schaatsen...dat geeft kwaliteit aan het leven en een zigzagstoel zit daarbij zeer comfortabel :0

martin zei

Ingrid bijna dubbelop. Het verschil zit in een schaats.

zeeschuim met verstand, want niet iedereen is zo wijs en zit even stevig.

Anoniem zei

graag gelezen en je bent de tweede blog die ik bezoek, die allebei toevallig (of niet) gelinkt zijn aan een thema, prom zit verweven in de bjorn was here-serie en jij in de jansma-platenketting

voor iemand die komt snuffelen heel inspirerend!!!



die stoelen bestaan, ik heb een jaar geleden er een gezien bij woondocks, alleen was die van leer en was die veel minder elegant als deze op het ijs