vrijdag 27 mei 2011

Wat een plek!

Foto's genomen op 27 mei 2011. Klik erop voor een grotere versie.











Dit wordt een klein blog over een heel klein plaatsje in de Weerribben. Ik schreef er al eerder over. Jonen is een verademing. Als er wilt wonen kan je niet de auto voor de deur zetten. Je woning is alleen bereikbaar met fiets of pont. Het gebied herbergt een enorme rust. Dat is in dit geval geen cliché maar een overdonderende werkelijkheid.

De pontjesbaas had het rustig vandaag. Er waren maar dertig fietsers. Het was het weer niet om te fietsen. Hij stak zijn hoofd om de hoek van de deur. “Mag ik eerst een appel eten voordat U me overzet?” vroeg ik verrast dat er iemand was. De vorige keer moest ik mezelf met handbediening overzetten. Nu was er een elektrisch aangedreven pont met bemanning. "Doe maar rustig aan,” was zijn antwoord.

Ik maak wat foto's en vind het jammer dat ik weer verder moet. Er staat een huis te koop, maar helaas. Net buiten het dorp zie ik een tjasker. Een wat? Dat dacht ik ook. Het is een molen in zijn minimaalste vorm. Af en toe draait hij op de harde wind en pompt via een goot wat water in de vliet. Hij is gebouwd op basis van tekeningen van de laatste tjaskerbouwer van Nederland, R.W. Dijksma uit Giethoorn.

6 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Mooi !

Martien zei

Inderdaad, wat een schitterende plek. Ik heb er ook gefietst. Zeer de moeite waard.

Anoniem zei

ik ken deze plaats (nog) niet...toch eens naar toe fietsen!

martin zei

Stripman ben je er wel eens geweest?

Martien er zijn van die plekken met een bijzondere schoonheid.

zeeschuim vanuit Rotterdam is dat is nog een stuk verder. Maar vanuit Steenwijk is het niet zo ver weg.

Anoniem zei

VSp
Ken het. Met de kano, kamperen. Die muggen..
Doet me denken aan 'De Woude' in Noord-Holland.

martin zei

VSp Muggebeet ligt er vlak bij.

De woude ken ik ook. Ook een mooie plek. Ik reed er ooit een rondje op de fiets door de blubber (schreef er nog over in een blog). Toch heeft Jonen volgens mij veel meer rust en natuur.

Leuk dat je er weer eens was. Je kent ook wel heel veel Nederland.