zaterdag 26 maart 2011

Strandvonder



Als je boven komt staat hij daar. De man die ik altijd zag als de thuisgebleven visser. Hij heeft zijn hand boven zijn ogen en staat aan de rand van de Noordzee. Op de fiets ben je er niet vanzelf. Er zijn verschillende hindernissen bij Camperduin. Je moet draaien en keren tussen parkeerplaatsen en mensen door. Ten slotte bijna uit stilstand nog even de kuiten testen om boven te komen. Het eerste wat je dan ziet is: De Man. Vandaag kwam ik boven en de man was weg. Afgezaagd bij zijn enkels.

Het is geen nieuws het stond al in de krant. Sterker nog; ik weet nu wie het is die daar al sinds 1993 over de zee tuurt. Op de sokkel had ik al gelezen dat het om een strandvonder ging. Dat is een woord dat ik niet kende. Het betekent: door de overheid aangesteld persoon, die aangespoelde of opgeviste goederen in bewaring houdt tot de rechtmatige eigenaar ze opeist, of als dat niet binnen een bepaalde termijn gebeurt tot verkoop van deze artikelen overgaat.' Hier gaat het om Simon Gutker die zestig jaar hulpstrandvonder is geweest.

Het beeld van Gutker is na zijn dood gemaakt door Alkmaarse beeldhouwer John Bier. Bier vindt dat de dieven veel werk hebben verricht voor wat weinig op zou brengen. Bovendien werd hun plan verijdeld, omdat een Duitse toerist zag dat het beeld ingezaagd was en de manager van het er naast liggende paviljoen Minkema  waarschuwde.

Dit wist ik allemaal niet toen ik het paviljoen binnenstapte. Ik las het pas thuis. Ik wist ook niet dat het Ben van den Brink, de manager van paviljoen Minkema, was waaraan ik vroeg waar het beeld was gebleven. Hij vertelde dat hij de politie had gewaarschuwd en dat die weinig zin hadden in posten totdat de zagers hun werk af kwamen maken en het beeld mee zouden nemen. Ze zijn dus niet in de kraag gevat. Nu heeft de gemeente het beeld weggehaald. Ze zal het restaureren en terugplaatsen. Fijn want ik miste het meteen.

Na een kop stevige erwtensoep en een glas water reed ik weer verder. Maar naar paviljoen Minkema zal ik nog wel vaker gaan. De zee deed als altijd. Het was rustig en ik fietste.

Ooit stond het beeld van Gutker al eens op een blog dat ik maakte.

3 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Wat een kolderieke toestanden toch, met die koper- en bronsdieven. Als ik het voor het zeggen had zou ik een afgietsel van het beeld in kunststof maken. Bronskleurtje er aan geven en het afgelopen met die onzin...;o)

martin zei

Zal je net zien dat de kunststofprijzen op gaan lopen.

Jan de Stripman zei

Ha ! Maar dan hebben we het bronzen origineel nog...;o)