woensdag 2 maart 2011

Fietsen op de dag van de verkiezingen

Het wordt een mooie dag. Voor mij was dat reden om gisteren wat harder door te werken en vandaag de fiets te nemen. Met de wind grotendeels in de rug ga ik vanuit Steenwijk naar huis.



“Het was erg stil tijdens het stemmen,” zegt een dame van tegen de zeventig naast me in de trein tegen haar vriendin. Ook daar waar ik stemde was het niet druk vroeg in de ochtend. De andere gelijktijdige stemmer kende ik. Maar dat zegt weinig over de opkomst de rest van de dag.

Voor het eerst in mijn leven werd het PvdA. Ooit begon ik als beroeps militair met de VVD. Daarna werd het EVP, PSO, SAP, SP en nu dus de sociaal democraten van Cohen en neo-liberalen als Van der Ploeg en Vermeend. Het voelt niet echt lekker.

We hadden de lijst met kandidaten niet gekregen. Ik zag hem pas tussen de schotjes van lawaai-bomen-hout in het stemlokaal. De partij van mijn keuze was iets vergeten. Er was geen Turkse of Arabische naam te bekennen. Een witte lijst is niet mijn lijst. Hoezeer ik het met de standpunten ook eens kan zijn. Eén op de zes bewoners in Noord-Holland is van niet-Westerse afkomst, dat moet je toch op zijn minst een beetje terugzien.

‘Vergeten’ is een positieve benadering. Ook bij de stadsdeelraad verkiezingen moest ik uitwijken. Meer dan de helft van de 130.000 bewoners hier is van allochtone afkomst. Er stond er niet één op de lijst. De kleur van zo'n lijst zegt wat over je positie in de samenleving. "Eén land, één samenleving!" stond op een foldertje dat ik kreeg van de nr. 4 op de lijst voor Provinciale Staten verkiezingen in Noord-Holland. Nu de praktijk nog.


Grotere kaart weergeven

In Jonen eet ik mijn boterham. Het is nog steeds niet per auto bereikbaar. Wel met een pontje, lopend of met de fiets. Heerlijk, wat een rust; Vogels en riet. Vervolgens zie ik zestig kilometer lang ook bijna niemand.

De zon schijnt. Het wordt een mooie dag.



De riet en water tocht, zoals ik hem kan noemen. Het eerste stuk deed ik met de knooppunten: Begin NS-station Steenwijk naar 31 (goed opletten), 39, 62 (Giethoorn), 60, 53, 52 (leuk zelfbedieningspontje in Jonen), 51, 75, 74, 73 (Vollenhove), 80 (brug over Kadoelen). Tot daar 32 km. De ruim 100 km die volgde ging via wegen die ik al kende langs Ketelmeer, IJsselmeer, Markermeer/Oostvaarderplassen en Amsterdam-Rijnkanaal.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

toch viel de opkomst nog mee (gelukkig)...nu afwachten wat dat voor gevolgen heeft...op het onderwijs bijvoorbeeld

martin zei

De lichte verschuiving helpt allicht een beetje. Toch is er weinig reden voor vreugde na zo'n avondje verkiezingsnieuws op de buis. Wat een verdeeldheid aan de kant van de oppositie en wat een eenheid bij de Drie.

Anoniem zei

ja... ze blijven elkaar dekken... ieuw