zaterdag 9 januari 2016

3 bouwkavels



en een regenboog

Praatjes onderweg gaan vaak over het weer. “Lekker weertje. Niets te mopperen,” zegt iemand als opening. Al jaren mogen we over die temepratuur niet klagen. De warmte top 10 sinds 1901 bestaat op 1990 en 1999 na helemaal uit 21e eeuwse jaren. We leven in de warmste periode sinds 1400 jaar, stelt het KNMI. En dat heeft niets met El Niño te maken, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen.

Een enklele keer reageer ik met: “aan de ene kant niet, aan de andere wel.” Je moet dan wat meer tijd hebben om het erover te hebben dat onze afgelopen warmste december maand in tenmiste 300 jaar en de klimaatverandering ook serieuze nadelen hebben. In bepaalde gebieden zijn die nu al levensbedreigend. Vluchtelingen, voedselschaarste, conflicten, volsverhuizingen, liggen in het verschiet. De EU bereidt zich er op voor. Even later krijg ik nog wel regen op mijn snuit. Maar dat wordt daarna beloond met een regenboog over het IJsselmeer.

Al jaren rijd ik langs een paar vervallen schuurtjes bij Schardam. Dit keer stapte ik af om binnen te kijken. 3 bouwkavels op unieke locatie staat er op een bord. Vanaf € 225.000 voor 800 m² (dat is 28 x 28 meter). De kavels liggen uniek aan de dijk met het Markermeer, met twee campings tussen jou en het water en een buurman die in de ongediertebestrijding zit, maar je woont dan wel fijn op zo'n 8 km van de voorzieningen in Hoorn vandaan. Je koopt een kavel voor een half miljoen guldens en hebt dan nog geen huis. Ze stonden er vorig jaar ook al dus blijkbaar heeft nog geen van van de 173.000 euro miljonairs zin in zo'n avontuur of tweede huis op 'n half uurtje van Amsterdam.

In een boek dat ik de afgelopen week las, The Extreme Centre; a warning, van Tariq Ali bleven mijn gedachten het meest hangen bij de Schotse Peoples Vow, vijf onderwerpen die politiek van belang zijn. Een lijstje in helder engels, zonder vaktermen, en daarmee een uitgangspunt voor parlementair en buitenparlementair handelen. Schone energie zit er in. Natuurlijk kwam er kritiek en wat er van die gelofte tot nu toe terecht is gekomen, weet ik niet. Zelf zou ik er ook nog een paar woorden bij willen hebben: 'moet niet gebruikt worden voor wapenhandel en buitenlandse militaire avonturen.' En zo gaat dat en voor je het weet is een heldere tekst een samenraapsel van kreten. Maar het zou niet slecht zijn als ook voor Nederlands politiek handelen zo'n VOW zou bestaan.

Nunc aut nunquam

slik hangt aan de toetsen
zweet geurt vanuit de oksels
dikke blubber door
de overkant halen
weer mee doen

pijn van onderweg
bij aankomst vergeten
geheel in de geest
van nooit opgeven

en nu die baret
te lang over gedaan
afgekeurd

bagger weer in
ploeteren
om op de kant te komen?

nee nu of nooit
doorgaan, doorgaan
doorgaan



De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.




4 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Prachtige foto's, vooral de regenboog en het madeliefje.

martin zei

Zelf vind ik het stalraam, de traptreden en rails het mooist. Een afwijking van me zoeken naar het andere, het ongewone.

Het madeliefje is me wel dierbaar; bloeit altijd, alleen vorst krijgt het eronder. En die regenboog was zo mooi! over het IJsselmeer, helemaal rond.

Anoniem zei

Ah, je bent weer lekker bezig. Mooi!

martin zei

Het is neit goed voor een mens om niet geregeld buiten te zijn. Ben blij dat het weer gaat.