vrijdag 11 september 2015

Golven


schelpjes

Vandaag is mijn hoofd leeg. Het lijf heeft geen zin te bewegen. De fiets staat in de kelder te wachten. De zon schijnt en morgen gaat het regenen.

Dat ik meer wil dan ik kan, maakt me somber en houdt me nu thuis, terwijl ik daar niets presteer. Dat is zo paradoxaal dat het bijna grappig wordt.

Die letters hierboven jagen me toch het zadel en de zon in. Als ik terug kom plak ik er nog een paar zinnen achter om te zeggen hoe het was.

Ik zie de golven de schelpjes overspoelen. Ze gaan er door glimmen. De golf rolt terug naar waar hij vandaan komt. Een nieuwe golf rolt aan. Dat was het.

Eerder deze dag verscheen een andere tekst van mijn hand.

De groep

De groep in
weten wat je wel
en wat je niet
wilt zeggen

De groep in
je bent een deel
van het geheel
dat is veilig

De groep in
Ook als het van veel
weer eentje
minder wordt

De groep in
kuddedier is ook de eigenwijs
door miljarden
jaren evolutie

De groep in
Maar even wil ik
niet dat hij weer
iets krimpt


Bij de foto: Het Jordaanoproer met vijf doden en 56 zwaargewonden, onder wie acht politieagenten en één marechaussee, wordt herdacht naast de Noorderkerk. Drie vrouwen verbeelden de solidariteit binnen de wijk. Door Sofie Hupkens, 1987.

De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.

6 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Mooie foto's.

martin zei

dank je wel

Unknown zei

Ik stoei met het plaatsen van een reacties, ik word er steeds uitgegooid door Google..
Nog 1 poging :

Vooral de schelpjes.
Gister had ik geen fototoestel. Dus 'alleen gedachten'
Deze voor jou ( vanwege de stelling dat natuur belangrijker is dan kunst) :
De schoonheid van de natuur is niet te evenaarden, de mens, de kunstenaar , kan hoogstens proberen in de buurt te komen.
Dit is tevens ongeveer een idee van Piet Mondriaan, een van werelds grootste schilders.
Zie zijn werk.

Een andere kunstenaar die met zijn werk de ' overwelildigende ervaring' van de natuur probeerde vast te leggen/ te benaderen is W.Turner.
Fijn dat er nu 2 expo's van hem te zien zijn (Zwolle en Enschede)

Een andere gedachte van mij :
De mens kan de natuur verheffen tot kunst, wat is er nou mooier dan dat ?
Zie ook het werk van herman de vries ( ja, allemaal met kleine letters)


martin zei

Heleen ja bij google verstaan ze de kunst niet zo om een voor iedereen makkelijk bruikbaar blog te maken. Ach Wordpress is ook niet altijd even gemakkelijk.

Heb ik gezegd dat de natuur belangrijker is dan de kunst? Ik denk voor het leven in zijn algemeenheid wel. Ik geniet er bovendien heel erg van, meer dan van een rondgang door een museum. Hoewel als dat niet al te druk is en je op een natuurlijke manier her-en-der kan zitten, dan geeft dat ook plezier.

Zouden mensen voordat ze de natuur in beelden vatten, ook genoten hebben van de schoonheid of die voor lief hebben genomen? M.a.w. heb je geen kunst nodig om de natuur op waarde te schatten? En andersom? Zomaar een ideetje voor de zondagochtend.

Anoniem zei

Goed om goed naar jezelf te luisteren. Wat niet gaat niet gaat.

Museums willen graag dat je rondgaat, maar dat hoeft helemaal niet.

Ta!

martin zei

Naar mezelf luisteren is zoveel mogelijk doen wat ik denk dat nodig is voor lichamelijke en geestelijke gezondheid. Geest en lichaam kunnen nog wel eens zeggen: 'Blijf lekker thuis, bij de warme kachel.' Later krijg ik daar vaak spijt van en als zo'n periode te lang duurt dan komen er klachten. Dus luisteren naar jezelf is niet eenduidig.