vrijdag 5 april 2013

Pieren




Waaien



In een hoofd blijven rare feitjes kleven. In dat van mij zit bijvoorbeeld de 53ste breedtegraad. Maar met gekleefde feitjes moet je uitkijken. Het is de 38ste. Op het Koreaanse schiereiland staan hier de troepen van Noord en Zuid tegenover elkaar. Zelf stond ik er twee maal aan de zuidzijde. 

In de trein naar Zandvoort – waar mijn fietstocht vandaag begint – lees ik een artikel uit The Nation door Bruce Cumings. Zijn standpunt is niet nieuw voor me. Zijn manier van schrijven herken ik. Wel staan er weer opmerkelijke feiten in zijn stuk. Hij voert de premier van Japan, Shinzo Abe op die in februari dit jaar in Washington vertelde dat zijn opa het zo goed kon vinden met president Park Chung-hee, de vader van de huidige premier van Zuid-Korea, Park Geun-hye. Het was bedoeld ter aanbeveling, maar in de rest van Azië zijn de Japanse misdaden uit de Tweede Wereldoorlog niet vergeten. Korea werd bovendien nog langer door Japan bezet, vrijwel de hele eerste helft van de vorige eeuw. Bovendien was de opa van Abe zelf in China belast met de munitieproductie. De vader van Park diende in het Japanse leger en was als president veertien jaar lang een bruut dictator. Met zulke aanbevelingen heb je geen vijanden meer nodig.

In de duinen schijnt de zon, bij Noordvoort staat een damhert in de zeereep, de haven van Scheveningen ligt er rustig bij en de Nieuww Waterweg loopt zoals altijd vol met schepen. Morgen eens kijken wat Catherine Ashton heeft gezegd over de toestanden bij de 38ste breedtegraad.



Je kan de foto's aanklikken voor een grotere versie.









Geen opmerkingen: