vrijdag 30 november 2012

Ijswater







Smienten

Het zou een koude dag worden. Voordat ik wegging schreef ik een column en een briefje voor de postbezorger dat hij mijn pakjes bij een ander moest bezorgen. In mijn hoofd een vaag idee om via de Zaan naar de duinen te rijden en dan met een bocht terug. Het liep wat anders en de tocht werd korter.

Zwarte luchten kwamen steeds dichterbij en gaven het landschap nog meer kleur; zeker als de zon de kans had er doorheen te schijnen. In een sloot bij Oostknollendam hoorde ik het gepiep van smienten. Het waren er enorm veel. Waarom heb ik die als jongen niet gezien? Zouden ze zeldzaam zijn? Is het een eendensoort? Een modern mens zou dat nakijken op een smartding-met-schermpje. Ik doe dat pas thuis.

De smient is een middelgrote eend en komt in grote getalen in Nederland voor. Volgens wiki grazen ze met duizenden tegelijk op het grasland: de smient is in het najaar op de wilde eend na de talrijkste eend in Nederland. Als jongen heb ik blijkbaar niet goed opgelet.

Een kaartje van het Sovon Vogelonderzoek Nederland laat zien dat ik vanmiddag door een stukje favoriet smientenland reed en dat daar waar ik opgroeide de vogel nauwelijks voorkomt. Bovendien is de plezierjacht sinds 1999 verboden en dat is mogelijk een reden dat er nu veel meer zijn dan destijds. 

In de zomer legt de vrouwtjes smient 7 tot 8 eieren. Ze broeden in arctische gebieden en de zogenaamde boreale zone van IJsland, via Schotland, naar Noorwegen, Finland en Rusland. In de winter zakken ze af naar het zuiden en dan kan je ze tot maart in o.a. Nederland vinden. Ruim veertig procent van de Noordwest-Europese smienten overwintert hier. Maar je vindt ze ook in andere landen van West-Europa en in Scandinavië, Portugal en Spanje.

Het is een prachtvogel met die blauwe snavel, de fraaie tekening en dat mooie geluid dat ze maken. Bij de mannetjes is dat een hoog "piiew piiew" en bij de vrouwtjes "rarr". Zowel de vogelbescherming als wiki noemen in dit verband de bijnaam fluiteend.

Kort daarop ging het ijswater regenen. Ik besloot terug te rijden. Als ik thuis kom, heeft de kleermaker een boek voor me ontvangen. Verrassing. Mooi. De bovenburen hebben de andere pakjes aangepakt. Ik kan weer aan de slag.

Je kan de foto's in dit blog aanklikken voor een grotere versie.